روابط ایران و دولت‌های عربی در خطر است؟ | قطعه جدید از پازل ایران هراسی

روابط ایران و دولت‌های عربی در خطر است؟ | قطعه جدید از پازل ایران هراسی

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: پس از انجام عملیات «وعده صادق» علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی، انتشار برخی اخبار در رسانه‌های منطقه درباره همکاری ت

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: پس از انجام عملیات «وعده صادق» علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی، انتشار برخی اخبار در رسانه‌های منطقه درباره همکاری تعدادی از دولت‌های عربی با تل‌آویو به‌منظور رهگیری و خنثی‌سازی موشک‌ها و پهپادهای ایرانی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

ازسوی دیگر، طی روزهای اخیر موج تازه‌ای از گمانه‌زنی‌ها درباره «عادی‌سازی روابط ریاض – تل‌آویو» توسط برخی رسانه‌های منطقه مطرح شد؛ رویکردی که به‌نظر می‌رسد از یک‌سو رویکرد «ایران‌هراسی» را پیگیری می‌کند و ازسوی دیگر می‌کوشد فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی را کاهش دهد.

توافق تازه ریاض – تل‌آویو؟

یک کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به گمانه‌زنی‌های اخیر پیرامون خبر «توافق آمریکا و عربستان برای عادی‌سازی روابط ریاض - تل‌آویو»، اظهارکرد: در این زمینه باید به این نکته مهم توجه داشت که بسیاری از اخبار و گزارش‌هایی که رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی – اسلامی با رژیم صهیونیستی مطرح می‌کنند، چندان قابل‌اعتنا نیست.

سیدرضا صدرالحسینی با اشاره به اینکه گمانه‌زنی‌ها درباره عادی‌سازی روابط ریاض – تل‌آویو را نیز نمی‌توان از چنین رویکردی مستثنا دانست، افزود: اگر قرار بود مبنای قضاوت دراین زمینه را اخبار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دهیم، امروز باید شاهد افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ریاض و بالعکس می‌بودیم.

وی با تاکید بر اینکه این به معنای عدم علاقه برخی دولت‌های عربی به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست، عنوان کرد: نکته مهم اینجاست که تل‌آویو پس از تحولات ماه‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه به‌دنبال عملیات «طوفان‌الاقصی» و همچنین «وعده صادق»، در شرایط متزلزلی قرار گرفته‌است. اکنون وضعیت تل‌آویو به‌گونه‌ای نیست که کشورهای موثر در حوزه عربی – اسلامی علاقه‌ داشته باشند به سرعت در مناسبات خود با این رژیم تجدیدنظر کنند.

گمانه‌زنی‌های غیرقابل اعتنا

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پیامدهای عملیات «طوفان‌الاقصی»، توقف پروژه‌های عادی‌سازی روابط برخی دولت‌های عربی – اسلامی با تل‌آویو بود، عنوان کرد: معتقدم در وضعیت کنونی تحولات منطقه، این‌گونه گمانه‌زنی‌ها چندان قابل اعتنا نیستند.

صدرالحسینی افزود: زمانی می‌توان به چنین گمانه‌زنی‌هایی اعتماد کرد که مقام‌های رسمی دولت‌های مربوطه دراین زمینه واکنش روشنی داشته باشند.

وی ادامه داد: موضوع قابل توجه دراین زمینه این است که در ماه‌های اخیر دولت عربستان نسبت به موضوع عادی‌سازی روابط به رژیم صهیونیستی واکنش مثبتی نشان نداده‌است.

چشم‌انداز مناسبات ایران و دولت‌های عربی

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره روابط ایران و برخی دولت‌های عربی پس از عملیات «وعده صادق» اظهارکرد: با توجه به برخورد کریمانه جمهوری‌اسلامی با برخی دولت‌های عربی پس از عملیات موفق «وعده صادق»، باید چنین گمانه‌زنی‌هایی را قطعه‌ای از پازل «ایران هراسی» و بخشی از عملیات روانی ضدایرانی به‌حساب آورد.

صدرالحسینی ادامه داد: باید توجه داشت که در شرایط کنونی علائمی به‌صورت شفاف وجود دارد که دولت‌های عربی علاقه‌مندی خود را به گسترش روابط با جمهوری‌اسلامی ایران نشان داده‌اند و عربستان نیز از این موضوع مستثنا نیست.

وی تصریح کرد: برخلاف اینکه برخی تلاش می‌کردند این‌گونه القا کنند که روابط ایران و برخی دولت‌های عربی یک‌سویه و تهدیدآمیز است، رویکردهای مدنظر تهران دراین عرصه، چشم‌انداز نوینی از تعامل و همگرایی را ترسیم کرده‌است.